Jarní prázdniny jsou v plném proudu, horská střediska praskají ve švech a nehod na sjezdovkách přibývá. Navzdory tomu lidé podceňují pojištění odpovědnosti. Sjednají si klasické cestovní pojištění, a pak spoléhají na doplňkové pojištění třeba u platební karty, kde jsou však nízké limity pojistného plnění. Přitom u odpovědnosti za způsobené škody, především při srážce lyžařů, může jít až o statisícové částky.
„Stále častěji se na sjezdovkách setkáváme s podvodníky, kteří využívají zahraničních turistů a simulují před nimi pád na lyžích. Podvodník zveličí u lékaře bolest, ten sepíše zprávu, a pak už jen stačí, aby domluvený svědek podal výpověď o nehodě s jednoznačným zaviněním druhé strany, a vám může bez řádného pojištění přijít přemrštěný účet,“ říká vedoucí cestovního pojištění Allianz Jana Slavíková.
Detektivové Allianz pojišťovny disponují celou řadou technických prostředků a postupů, jak „fingované“ nebo „úmyslně vyvolané“ pojistné události úspěšně odhalit. „V současné době se spíše setkáváme s trendem podvodů „navyšování škody“ u pojistných událostí, které se opravdu stanou, ale uplatňované nároky jsou účelově navyšovány, nebo nejsou v přímé souvislosti s pojistnou událostí,“ říká šéf detektivů Allianz pojišťovny Michal Vlk.
Během zimních měsíců běžně dochází k případům, kdy se s klientem srazí lyžař, který měl například bolavé koleno už před srážkou, ale díky srážce se snaží ze svého zranění vytěžit maximum – uvede, že kvůli následkům nemohl delší dobu chodit do zaměstnání, navýší si náklady, vymyslí si nemateriální újmy a požaduje odškodnění. Odškodnění, které bez pojištění odpovědnosti zaplatíte vy.
Pokud vám to zdraví dovolí, jakoukoli nehodu, která se vám stane v zahraničí, se pokuste co nejlépe zdokumentovat. Následky události vyfoťte a snažte se získat kontaktní údaje na svědky, v ideálním případě i jejich písemné stanovisko. Lyžařskou nehodu ohlaste přímo ze sjezdovky místní policii nebo horské službě a požadujte o tomto hlášení písemné potvrzení. Záznam o průběhu nehody od Vás bude chtít policie podepsat. Jestliže některým pasážím nerozumíte, připište k textu poznámku, klidně v češtině: „Textu nerozumím, podepisuji s výhradou.“ Případně doplňte i váš popis situace. Kopii hlášení, včetně veškeré zdravotní dokumentace od zahraničních lékařů, odevzdejte po příjezdu domů asistenční službě vaší pojišťovny.